ادعای رکوردشکنی ۸۰ ساله تورم تکذیب شد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) سخنگوی صنعت برق به استخراج کنندگان رمزارز هشدار داد | جریمه‌ای معادل ١٠٠ برابر نرخ انرژی روزانه ۸ هزارتن شکر در ۶ ماهه نخست سال مصرف شده است سال گذشته در مشهد ۶۴ نفر تسهیلات مشاغل خانگی را دریافت کردند افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی خلاف قانون است قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) کارگران، خط مقدم جبهه اقتصادی هستند شاخص بورس برای چهامین روز متوالی منفی شد + نمای پایانی بازار (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) کارِ گرانِ کارگران، ارزان تمام شد+ فیلم دلار گران شد، حباب سکه را هم بیشتر کرد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) تولید اتوبوس ناوگان حمل‌ونقل عمومی در سال گذشته کمتر از ۱۰۰۰ دستگاه بوده است | کاهش رشد اسقاط با ممنوعیت واردات انجام ۲ پرواز فوق العاده برای روز ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در مسیر تهران به مشهد اجاره واحد‌های میلیاردی در کوهسنگی مشهد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) باید‌ونباید‌های تشخیص کالای تقلبی در بازار لوازم یدکی خودرو مشارکت ۸۹درصد دهک‌های اول تا سوم در طرح فجرانه قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (چهارشنبه، ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) سهام تسلا به دلیل شایعات مربوط به قرارداد چین افزایش یافت ویدئو | چه تعداد بیکار در کشور داریم؟ قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | نوسانات همچنان گریبان‌گیر خودرو‌های داخلی (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزئیات اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل در کارگاه‎ها ارزخواری مونتاژکاران خودرو کار دستشان داد | دستور وزیر صمت برای بررسی موضوع افت ۷۰ درصدی تولید زعفران | افغانستان صادر کننده زعفران ایران به جهان چرا نیمی از متقاضیان نهضت ملی مسکن منصرف شدند؟ ۳ هزار میلیارد تومان پول حقیقی از بورس در فروردین ماه ۱۴۰۳ خارج شد شرایط دریافت وام ۱۰ تا ۳۰۰ میلیونی +جزئیات سوءاستفاده از کارگران در قرارداد‌های کاری موقت
سرخط خبرها

سهم مشهد از گردشگری سلامت ۵ درصد است | آمار پذیرش گردشگران سلامت در ۱۲ هزار مطب پزشکی جایی ثبت نمی‌شود

  • کد خبر: ۱۷۵۴۸۷
  • ۰۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۱
سهم مشهد از گردشگری سلامت ۵ درصد است | آمار پذیرش گردشگران سلامت در ۱۲ هزار مطب پزشکی جایی ثبت نمی‌شود
در بخشی از پنجمین نشست «یک شهر تجربه» به بررسی گزارش «آمار عجیب و غریب گردشگری سلامت» در شهرآرا و پاسخ به سؤالات مطرح شده در این گزارش پرداخته شد.

به گزارش شهرآرانیوز، بیست و یک تیر ماه بود که شهرآرا در گزارشی با عنوان «آمار عجیب‌و غریب گردشگری سلامت» به بررسی اعداد و ارقام اعلام شده در این حوزه پرداخت و با انتقاد از نبود آمار دقیق، چند سؤال اساسی را دراین باره مطرح کرد. بازخورد این گزارش باعث شد که بخشی از پنجمین نشست «یک شهر تجربه» با موضوع فرصت‌ها و ضرورت‌های اقتصاد گردشگری و قانون درآمد‌های پایدار به بررسی این گزارش و گفت وگوی دوسویه داوود خوش شکن، مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد و ملیحه فلاح، خبرنگار روزنامه شهرآرا، تعلق گیرد.

در این نشست خبرنگار شهرآرا به عنوان تهیه کننده این گزارش علاوه بر ارائه خلاصه‌ای از مطلب چاپ شده در روزنامه، این سؤال را مطرح کرد که آیا باتوجه به آمار اعلام شده از ورود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر گردشگر سلامت به کشور در سال ۱۴۰۱ و از سوی دیگر ثبت حضور حدود ۶۵ هزار گردشگر سلامت در مشهد، سهم شهر ما از گردشگران کشور فقط ۵.۴ درصد بوده است؟

فلاح همچنین با اشاره به وجود مشکلات آماری در بسیاری از حوزه‌های اقتصادی به گره‌های مطرح شده در آمار اعلام شده در این حوزه پرداخت و این پرسش ‎ها را اضافه کرد که چرا با وجود ظرفیت‌های مشهد در حوزه سلامت، جذب گردشگر در این زمینه کم است، چرا آمار و ارقام اعلام شده از درآمد‌های ثبت شده در این حوزه با یکدیگر همخوانی ندارد، چه راهکاری برای حقیقی شدن آمار وجود دارد و تا چه زمانی این نقص در آمار وجود خواهد داشت؟

مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پاسخ، ابتدا با تأیید صحت سهم ۵ درصدی مشهد از گردشگر سلامت در کشور، تأکید کرد: بله، ۵ درصد آورده ما از کل سهم کشور است. اما اگر بخواهیم برآورد درستی داشته باشیم، درحقیقت بیش از ۱۰ درصد است. چون در مشهد خیلی بیشتر از گردشگران سلامتی که اطلاعاتشان ثبت می‌شود، بیمارانی هستند که اطلاعاتشان ثبت نشده است.

خوش شکن افزود: هم سهم کشورمان از درآمد گردشگری منطقه کم است و هم سهم مشهد از درآمد کشور. اما این براساس سامانه‌هایی است که فعلا داریم، وگرنه سهم واقعی ما در حوزه گردشگری سلامت بیشتر از این است. اکنون در حال طراحی سامانه‌ای هستیم که همه اطلاعات در آن ثبت شود.

او ادامه داد: اکنون ۱۲ هزار مطب پزشک در مشهد وجود دارد که آمار گردشگرانی که برای درمان به آن‌ها مراجعه می‌کنند، در هیچ کجا ثبت نمی‌شود. اکنون در حال طراحی سامانه‌ای هستیم باعنوان سامانه جامع الکترونیک گردشگری سلامت کشور که هر بیمار خارجی وارد می‌شود باید کد پاسپورتش ثبت شود و پزشکان نیز فعالیت خود را در آن ثبت کنند.

نبود هم افزایی، دلیل سهم اندک در گردشگری سلامت

مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین در پاسخ به این سؤال که با وجود ظرفیت موجود در مشهد، دلیل سهم ۵ درصدی ما از گردشگران سلامت کشور چیست؟ گفت: دلیلش نبود هم افزایی و هم گرایی بین دستگاه‌های متولی از استانداری و شهرداری تا گردشگری، علوم پزشکی و... است. همچنین در گردشگری سلامت قوانین و مقررات ما با یکدیگر چفت وبست ندارد.

خوش شکن افزود: همچنین معرفی نشدن این ظرفیت‌ها دلیل دیگر این ماجراست. اکنون درآمد یک بیمارستان در کشور ترکیه ۱۰ برابر کل کشور ایران در حوزه گردشگری سلامت است. به عنوان مثال آن‌ها با جذب ۱۵۰ نفر نیروی انسانی، به طور دائم با همه نقاط دنیا در ارتباط هستند و مرتب پکیج‌های درمانی شان را معرفی می‌کنند. از سوی دیگر همه چیز با هم هماهنگ است از گرفتن پرواز تا اسکان، ویزا و...، ولی ما برای جذب یک بیمار از افغانستان برای عمل قلب که یکی از بهترین پکیج‌ها در گردشگری سلامت است، بیمار برای گرفتن ویزا بیست روز معطل می‌شود.

او با تأکید براینکه همین سهم نیز با دستان بسته حوزه درمان به دست آمده است، گفت: مشکل فیلترینگ و دسترسی محدود برای پیگیری بعد از ارائه خدمت به بیمار، یکی دیگر از این موارد است که برای برطرف شدنش رایزنی‌هایی با معاون وزیر ارتباطات داشتیم.

مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین با اشاره به تلاش برای سامان دهی لیدر‌ها یا همان دلالان حوزه سلامت اظهار کرد: اکنون ۶ هزار لیدر در مشهد هستند که خیلی از این افراد حتی حضورشان در کشور غیرقانونی است و گاهی از حوزه اختیارات ما خارج است.

به گفته خوش شکن همچنین بسیاری از بیمارانی که به کشور ما مراجعه می‌کنند به دلیل نداشتن پرواز‌ها و خطوط هوایی مستقیم به پایتخت می‌روند.

او با اشاره به اینکه ارزآوری حوزه اقتصاد گردشگری سلامت فقط به جیب دولت نمی‌رود، افزود: ارزآوری این حوزه نه فقط به جیب دولت و نه فقط به جیب پزشک می‌رود، بلکه در بخش‌های مختلف خصوصی گردش دارد. در همین حوزه درمان نیز بخش زیادی از درآمد این حوزه به بخش خصوصی می‌رود، مثلا از حدود ۵۰۰ میلیارد تومان درآمد شاید فقط ۷۰ میلیارد تومان به بیمارستان‌های دولتی برسد.

مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: امیدواریم با راه اندازی این سامانه به آمار واقعی دست یابیم و با هم افزایی همه جانبه، موفق به افزایش درآمد و جذب گردشگر بیشتر شویم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->